در توصیف و ستایش صنعت توریسم
ساعت ٤:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱٢/۱٤  

سفر محرک اصلی در چرخه اقتصاد است . صنعت توریسم معمولا یکی از زمینه های اقتصاد جهانی است که به آن توجه کمی می شود . صنعت توریسم ، همچنان به عنوان چرخه پیشرفت اقتصادی بسیاری از کشور های فقیر به حساب می آید . این صنعت امروزه نیاز به نگهداری دارد . هتل ها نیاز به کارکنانی جهت بازسازی داشته ، همچنین ارگان هایی باید وجود داشته باشند که تحت نظر آنها سواحل تمیز باقی مانده و پاکسازی لازم در آن به عمل آید . هر چیز مرتبط با صنعت توریسم باید نو شود . به عنوان مثال کافی شاپ ها برای جذب بیشتر گردشگران باید منوهای خود را تغییر دهند . هتل ها و بسیاری از اماکن گردشگری دیگر نیز باید بنا به نیازهای توریستی خود را به روز سازند . با ایجاد چنین تغییراتی در سطح شهر و یا کشور است که اقتصاد می تواند جریان داشته و رو به پیشرفت باشد .

توریسم نه تنها سبب افزایش درآمد افراد و ارگان هایی می شود که در این راستا فعالیت دارند ، بلکه برای افرادی که به گردشگری علاقه مندند نیز می تواند مفید باشد . به خاطر داشته باشید که هر کشور یا شهر و حتی روستایی دارای پتانسیل هایی جهت رونق اقتصادی است . توریسم می تواند همچون یک کار تجارتی سبب برانگیزاندن رقابت اقتصادی شود . همانطور که در تجارت تامین کننده های کالا درصدد رقابت ، جهت تولید کالایی بهتر برمی آیند ، در صنعت توریسم نیز از آنجا که گردشگران روز به روز به دنبال سرویس گرفتن بهتر می باشند ، کشور ها باید به رقابت افتاده تا جهت جذب بیشتر مسافران در کشور خود امکانات و تجهیزات بیشتری را فراهم آورند . البته این مساله کاملا قابل انتظار است که تمامی کشور ها به زودی نمی توانند سرویس ها مرتبط با کشورهای خارجی را ارایه دهند ، حتی گاهی ارائه برخی از این سرویس ها ممکن است به علت عدم سازگاری فرهنگی با یک کشور هیچگاه صورت نگیرد .

ایران کشوری است با جاذبه های گونان در زمینه های تاریخی و فرهنگی و جغرافیایی . وجود اقوام گوناگون با آداب و سنن های منحصر به فرد ، چهره ی متفاوتی به این کشور بزرگ ، چه از نظر وسعت و چه از نظر قدمت بخشیده است .لقب ایران در صنعت جهانگردی بهشت گمشده است و شناسایی نکردن بسیاری از جاذبه های بکر موجود ، باعث شده که همچنان گمشده باقی بماند کارشناسان جهانگردی از ایران به عنوان غول خفته ی این صنعت نام می برند .

از آنجا که امروزه بیشتر افراد به منظور تفریح و لذت بردن ( باید توجه داشت که در تعریف سفر هم بسیاری از کتاب های تخصصی در زمینه جهانگردی همین مطلب را ارائه داده اند ، یعنی سفر به قصد لذت بردن انجام می شود .) سفر می کنند ، توقع بیشتری از لحاظ امکانات از کشور میزبان دارند و به همین دلیل است ، کشورهایی که اکنون از جاذبه های مصنوعی و به عبارت بهتر دست ساز برخوردار هستند از کشور ما در زمینه جذب توریست موفق تر عمل می کنند . البته به این موضوع هم باید توجه داشت که نبود آزادی و تا حدی امنیت و گاها سیاست های خارجی نادرست در کشور ما و وجود تبلیغات منفی رسانه های خارجی بر این مسئله دامن می زنند .

یکی دیگر از مواردی که می تواند به ما در جهت پیشرفت در این زمینه یاری رساند ، فرهنگ سازی و آشنا کردن مردم در مواجه با افراد خارجی است ، به عنوان مثال در کشور چین که در آستانه برگزاری المپیک ۲۰۰۸ پکن  می باشد در حال آموزش دادن لبخند زدن و ایستادن داخل صف به مردم است کاری ساده اما تاثیر گذار .

ایران از معدود کشور های چهار فصل دنیا است هم زمان با شروع فصل زمستان در شمال کشور می توانید از هوای بهاری جنوب لذت ببرید . وجود جنگل ها و کوه ها در فاصله ای از کویر نشان از نعمت های سرشار خداوند است به این سرزمین بزرگ . وجود تاریخی چند چند هزار ساله نشان از اصالت این مرز و بوم است که با وجود بی رحمی ها و تاخت تازهای زیادی که در طی قرون به آن تحمیل شده ، همچنان استوار باقی مانده و باقی خواهد ماند .

در چند سال اخیر فعالیت های زیادی در زمینه جذب توریست و تبلیغات انجام شده که نمونه از آنها :

  • بیمه شدن گردشگران خارجی توسط تفاهم نامه هایی بین بیمه سینا و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  • برگزاری نخستین همایش بین المللی مردم شناسی در کرمان در دی ماه سال جاری .
  • دومین نمایشگاه بین المللی در اصفهان
  • شرکت در نمایشگاه بین المللی در عربستان
  • انتشار مجموعه شعر اقوام ایرانی
  • راه اندازی نخستین قطار گردشگری به مقصد جنگل های شمالی

که نتیجه آنها افزایش چشمگیر ۷۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در نه ماه اول سال بود ، و در اینجاست که به نقش انکار ناپذیر تبلیغات در توسعه ی این صنعت پی می بریم .

همه ما با تلاش می توانیم به رونق و گسترش این صنعت پر سود کمک کنیم تا بتوانیم به در آمدی دائمی و توسعه ای پایدار برسیم .


کلمات کلیدی: مقاله ،داخلی